Biografie van Jan-Kees de Meester (Goes, 30 april 1972)
Jan-Kees de Meester is zeker geen groentje als het gaat over fotografie. Al decennia legt hij op zijn eigen meesterlijke manier momenten vast. Toch is hij redelijk onbekend bij het grote publiek omdat hij zijn fotografische loopbaan grotendeels anoniem spendeerde bij de Nederlandse krijgsmacht. Zijn militaire beelden werden met veel lof ontvangen, maar werden meestal gepubliceerd onder de naam van Defensie.
In het werk uit zijn Militaire jaren stond de mens meestal centraal, hoewel dat toen lang niet altijd gebruikelijk was binnen de militaire wereld. De mens is als referentiekader altijd belangrijk gebleven in veel van zijn foto’s.
Made in Zeeland
Na zijn omzwervingen voor de krijgsmacht landde Jan-Kees weer in zijn geliefde Zeeland, waar hij is geboren en getogen. Voor hem is het Zeeuwse landschap een basis voor rust en een bron van inspiratie. Niet voor niks is een aanzienlijk deel van zijn recentere werk ‘made in Zeeland’.
Veelzijdig
Maar daar blijft het niet bij. De Meester beheerst veel fotografische disciplines en technieken. Zijn brede en tomeloze interesse ligt daaraan ten grondslag. De Meester: "Om de wereld te begrijpen én begrijpelijk in beeld te brengen heb ik me door de jaren heen verschillende fotografievormen en -technieken eigen gemaakt. Dat is nu een meerwaarde voor mijn klanten.
Reportagefotografie is het meest omvangrijke genre om iets vast te leggen. Aanvullend diepen portretfotografie en productfotografie het verhaal verder uit. Tot slot voorzien landschaps- en architectuurfotografie in het decor en detailfotografie in de rekwisieten. Ik kan mijn klanten het volledige pakket bieden.”
Onder meer Breda University of Applied Sciences, Zeeuwsche Zoute, Logistics Community Brabant, maar ook particuliere klanten weten steeds weer de weg naar deze fotograaf te vinden. Daarnaast maakt De Meester nog altijd graag vrij werk met uiteenlopende thema's.
Studio of locatie
De keuze voor fotografie in de studio of op locatie is voor Jan-Kees niet moeilijk: “Het beeld dat ik voor ogen heb is altijd doorslaggevend in mijn technische keuzes. In de studio zet ik de lichtomstandigheden naar mijn hand, maar zo'n ruimte heeft beperkingen. Op locatie werk ik met de heersende lichtomstandigheden, terwijl je hier wel vaak ongeëvenaarde achtergronden vindt.”